Home / Beginners / E-Sigaret Beginners Info / Basis info over de batterij van je e-sigaret
Elektronische Sigaret Batterij

Basis info over de batterij van je e-sigaret

De batterij van een e-sigaret heeft als functie de nodige energie te leveren.

Capaciteit van de batterij

De capaciteit van een batterij bepaalt hoe lang je  kan elektronisch roken alvorens ze opnieuw moet worden opgeladen.  De energie die een batterij bij een bepaalde stroomsterkte over een bepaalde periode kan afleveren wordt uitgedrukt in milliamp hours, kortweg mAh. (mili ampère-uur).  Hoe hoger deze rating, hoe langer de batterij energie zal leveren tot ze weer moet geladen worden.

Een batterij van 200mAh gaat in principe dus dubbel zolang mee dan een batterij van 100mAh. In principe, want niet alle batterijen met dezelfde specificaties gaan even lang mee.  Denk bijvoorbeeld aan een Duracell of Eneloop batterij en vergelijk die met een of ander wit product.

We kunnen hier nog veel dieper op ingaan, maar wat telt is dat hoe groter / dikker de batterij is, hoe meer capaciteit ze zal hebben en hoe langer ze zal meegaan.

Je vindt batterijen op de markt met een gemiddelde capaciteit tussen 100mAh tot zelfs 5000mAh. We spreken hier in theorie over 50 tot 2000 trekken van je e-sigaret. In de praktijk is het echter een heel ander verhaal. “Zwaardere” toestellen, waarbij je het wattage kan instellen en verhogen om ondermeer grotere dampwolken te produceren zullen meer energie verbruiken naarmate je het wattage opdrijft. Daarom dat de typische MOD ook vaak is uitgerust met krachtige en uitneembare batterijen die je snel kan wisselen met een geladen exemplaar wanneer nodig.  Je kan als vuistregel nemen dat je voor een toestel met vast voltage, per trek van 3 seconden zo’n 2mAh capaciteit van je batterij verbruikt.

Wil je de levensduur van je batterij correct inschatten? Gebruik deze handige tool.

High Drain batterijen voor veeleisende omstandigheden

Indien je met uiterst kleine weerstanden / hoge wattages werkt, zorg er dan steeds voor dat de batterij voldoende stroom kan leveren om degelijk te kunnen blijven functioneren. Vraag je te snel te veel energie van de batterij dan kan je ze overbelasten met alle gevolgen van dien. Een vuistregel is dat de ontlaad capaciteit (discharge rage) groter moet zijn dan het voltage gedeeld door de weerstand (Ampere). Als je niet over een zware mod beschikt, moet je je hier geen zorgen over maken.

Overzicht van de capaciteit (benadering) van de verschillende types elektronische sigaretten

  • Mini (808, 510)  Van 100mAh voor mini tot 200mAh voor standaard tot 300mAh voor XL batterijen.
  • Mid-Size (eGo) De typische eGo penstyle sigaretten hebben capaciteiten van 650mAh tot 1800mAh.
  • MOD (eGo, 510) In mechanical mods en advanced personal vaporizers wordt meestal een batterij van het type 18650 gebruikt. Deze hebben een capaciteit van 1500 tot 5000 mAh

De meeste (standaard) Li-Ion batterijen werken met een voltage van 3.7 volt (al varieert de spanning tussen 2.4 en  4.2 volt). Dit is het voltage dat de batterij in theorie in geladen toestand doorgeeft aan de atomizer (verwarmingselement).

Al zijn de specificaties hetzelfde, de kwaliteit van de batterij doet er wel degelijk toe. Je wil natuurlijk dat je sigaret even performant is wanneer ze volledig is opgeladen als wanneer ze bijna “leeg” is.  (of wanneer ze al lang in gebruik is). Dit is belangrijk omdat de relatie tussen het voltage dat de batterij doorgeeft aan de atomizer en diens weerstand, bepalend zijn voor de uiteindelijke “power” die je e-sigaret produceert.  Meer power (Watt), betekent meer (en warmere) rook. (En dat is wat we uiteindelijk willen).

Bij batterijen met VV (Variabel Voltage) of VW (Variabel Wattage) kan de gebruiker het voltage of wattage op het niveau instellen dat hij verkiest. Dit zorgt ervoor dat dezelfde dampproductie gegarandeerd wordt over de volledige cyclus van de batterij (dit wil zeggen; van volledig geladen status tot ontladen status).

Levensduur van de batterij

Net zoals de batterij van een smartphone of notebook, is ook de levensduur van de batterij van de elektronische sigaret niet oneindig. Je kan er van uitgaan dat je een batterij gemiddeld 250 keer volledig kan opladen. In de praktijk is het uiteraard best mogelijk dat je batterij langer meegaat of dat ze eerder “dood” is.

Vertaald in termen van “tijd” overbrugt dit proces voor een standaard batterij een tijdspanne van 6 (heavy use, equivalent van enkele pakjes analoge sigaretten per dag) tot 18 maanden (normal, light use, minder dan een pakje gewone sigaretten per dag). Nogmaals, hoe meer je ze gebruikt, hoe meer je rookt, hoe meer je herlaadt, hoe korter de levensduur van de batterij zal zijn.

Een aantal leveranciers geeft een garantie van 1 jaar of langer op de batterij. Hou hier rekening mee wanneer je de aanschaf van een elektronische sigaret overweegt.

Automatische vs. Manuele sigaretten

Het verschil tussen automatische en manuele batterijen heeft te maken met het activeren van het verwarmingselement.

Bij een automatische sigaret gebeurt dit automatisch wanneer de gebruiker aan de sigaret trekt.  Een drukgevoelige switch of schakelaar in het apparaat reageert op de lucht die wordt binnengetrokken. Eens ingeschakeld wordt er een verwarmingsspoel geactiveerd waardoor de (nicotine)vloeistof verdampt.

Een manuele batterij is voorzien van een kleine drukknop die als schakelaar dient. De gebruiker drukt op de knop zodat de verwarmingsspoel geactiveerd wordt activeren en de liquid verdampt.

De batterijen zijn verwisselbaar. Kocht je een automatische sigaret en je vervangt de automatische batterij door een manuele, dan heb je voortaan een manuele sigaret.

Het voordeel van een automatische batterij is het gebruiksgemak. Het gebruik is immers hetzelfde als bij een gewone sigaret. Bovendien is het verbruik van een automatische batterij meer gecontroleerd, wat een positief effect heeft om de tijd tussen 2 laadbeurten te maximaliseren.

Omdat automatische batterijen een luchtkanaal hebben waar de lucht doorstroomt, zijn ze evenwel kwetsbaarder voor beschadiging door lekken. Heb je een cartridge die liquid lekt, kan vroeg of laat je batterij hierdoor beschadigd worden. Kies dan ook niet zomaar voor de eerste de beste sigaretten, maar zorg dat je een totaaloplossing hebt die lekvrij is.

Bij sommige automatische batterijen zijn de tijdsduur van een trek en het aantal trekken binnen een bepaalde tijdspanne gelimiteerd om de levensduur van de batterij te maximaliseren. Dat kan soms vervelend zijn voor een roker die lange halen van zijn sigaret wil nemen.

Bij manuele batterijen heb je dus meer controle. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor te verwarmen en je kan verwarmen zolang je wenst door de knop ingedrukt te houden. Hou er wel rekening mee dat deze keuze dan weer meer batterijverbruik met zich meebrengt.

Een goede automatische sigaret moet dezelfde ervaring kunnen bieden als een manuele.

Laden en ontladen: haal het maximum uit je batterijen

De prestaties van je batterijen kan je maximaliseren door volgende regels te respecteren:

  • Laad niet bij te hoge of lage temperaturen. Laad je batterijen op bij kamertemperatuur.
  • Laad niet te lang op. Overlaad de batterijen nooit en haal ze uit de lader wanneer ze aangeven volledig geladen te zijn. Het beste is je batterijen nooit tot volledige capaciteit te laden, maar dat is niet altijd evident.
  • Als je ze een tijdje niet gebruikt, berg je batterijen dan nooit volledig geladen op. Het minste capaciteitsverlies treedt op wanneer je batterij ongeveer voor de helft geladen is.
  • Ontlaad je batterijen niet volledig. Probeer ze opnieuw op te laden vooraleer ze volledig leeg zijn. Als je aanvoelt dat je batterij zwak is (minder rookvolume), is het moment aangebroken om opnieuw op te laden.
  • Belast je batterij niet te zwaar (duur en frequentie bij manuele batterijen).
  • Stel je batterijen ook niet bloot aan extreme temperaturen.
  • Probeer je batterijen niet te snel op te laden.

Indien de batterijen op de juiste wijze worden opgeladen en gebruikt, en niet te ver worden ontladen, zullen het zogenaamde geheugeneffect en “voltage depression” niet optreden.

Klik hier voor meer technische informatie over batterijen.

Google+