Home / Advanced E-Sigaret / Deel 6: Batterij (device) met variabel wattage
Batterij met variabel wattage

Deel 6: Batterij (device) met variabel wattage

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Waar je bij een toestel met variabel voltage (VV) het vermogen (Wattage) regelt door de spanning (Voltage) van de batterij aan te passen aan de weerstand (Ohm) van de atomizer of clearomizer, kan je bij een toestel met variabel wattage (VV/VW) het vermogen rechtstreeks instellen. Let op de notering (VV/VW). Een batterij met variabel wattage is altijd een batterij met een variabel voltage, al kan je tegenwoordig bij de meeste van deze toestellen enkel nog het wattage instellen. (Het voltage past zich automatisch aan).

Wat voor toestellen zijn dit?

De meeste elektronische sigaretten die uitgerust zijn met variabel wattage vallen onder de noemer ‘Regulated Mods’ of ‘Advanced Personal Vaporizers’. Daarbinnen heb je 2 grote groepen die zich eigenlijk enkel onderscheiden door hun vormgeving. Tube Mods zijn buisvormig, Box Mods zijn – zoals het woord zelf zegt ) balkvormig.

We gebruiken in deze uiteenzetting (en verder op de website) vaak de naam “batterij” om te refereren naar deze toestellen, dit enkel om de zaken wat makkelijker voor te stellen.  Het is immers nog steeds het onderdeel van de e-sigaret dat zorgt voor de aanlevering van energie. Maar eigenlijk gaat het om veel meer dan dat. De energieleverancier bij Advanced Personal Vaporizers bestaat uit een body die uitgerust is met een display en over een ingebouwd circuit board beschikt. De intelligente chip regelt tal van features zoals bijvoorbeeld wattage regeling. De body biedt plaats aan  – vereenvoudigd voorgesteld – een normale, dikke batterij. De batterij is dus een losse component.

De onderdelen van een Advanced Personal Vaporizer
De onderdelen van een  Box Mod Advanced Personal Vaporizer

Verschil tussen variabel voltage en variabel wattage in de praktijk.

Bij een batterij met variabel voltage kan je verschillende types toevoersystemen (clearomizers, tanks, cartomizers) te gebruiken. Die toevoersystemen zijn allen uitgerust met een atomizer waarin zich een coil (spoel) bevindt met een zekere weerstand. Je kan de verwarming van de e-liquid in die toevoersystemen regelen door een hoger voltage naar de atomizer te sturen. Als je te veel stuurt dan verbrand je de atomizer. Dat zal je snel merken aan de damp, die dan niet meer te harden is. Als je te weinig stuurt dan zal er weinig of geen damp geproduceerd worden, een damp die bovendien koud en weinig smaakvol zal zijn.

Laat het duidelijk wezen dat het niet zo eenvoudig is om het juiste voltage op je atomizer los te laten en zo alle variabelen in jou voordeel te maximaliseren.

Om dit te verduidelijken komen we weer bij onze formule:

Watt = Volt x Volt / Ohm

Wat je eigenlijk wil doen is een bepaald vermogen genereren om zo de temperatuur te regelen. Je ziet onmiddellijk dat wanneer je het voltage verhoogt, het vermogen (wattage) ook verhoogt. Maar je ziet ook meteen dat er nog een factor speelt: de weerstand van je toevoersysteem. Hiermee moet je bij variabel voltage altijd rekening houden.

Heeft je toevoersysteem een weerstand van 2.2Ω en wil je een vermogen van 8.4w bereiken, dan ga je dit formuletje uit het hoofd (of met je smartphone) moeten berekenen:  8.4w = volt x volt / 2.2Ω. Het voltage is dus de wortel van 8.4 x 2.2. [ ben je klaar met rekenen? het antwoord is 4.3v ]

Ben je bereid die berekening telkens te maken wanneer je een nieuwe cartomizer/clearomizer/atomizer/tank op je batterij schroeft?

En dan ben je er zelfs nog niet helemaal. Want wie zegt dat die clearomizer die je hebt opgeschroefd werkelijk 2.2Ω is? Ook al staat er op de doos 2.2, in werkelijkheid zal het ergens liggen tussen 2.0 en 2.4, soms zelfs daarbuiten. Er is altijd een kleine afwijking. Of wat als jij of de leverancier zich vergist? Verschil tussen een 1.8 en een 3.0 coil head zie je niet. Ga je je clearomizers telkens aan een multimeter koppelen om de werkelijke weerstand te testen?

Er is natuurlijk een andere techniek, en die wordt veelal gebruikt door ervaren dampers die geen zin hebben in wiskundig gedoe.

Deze techniek noemt prutsen. (niet negatief bedoeld). Door een beetje met het voltage te prutsen en telkens wat hoger te gaan kan je op zoek gaan naar de door jou gewenste smaak, damp en throat hit. Zolang de andere parameters (e-liquid en toevoersysteem) gelijk blijven, kan je die setting dan telkens opnieuw gebruiken.

Het mag duidelijk zijn dat een batterij met variabel voltage een leuk speelgoedje is en een waaier van mogelijkheden biedt, maar om telkens weer een goeie ervaring te hebben moet je er niet vies van zijn er veel mee te willen spelen.

Batterij met variabel wattage
Tube Mod met variabel wattage

Gelukkig is er een eenvoudigere manier: Variabel Wattage.

Batterijen of devices met variabel wattage maken geavanceerd dampen eenvoudig en toegankelijk.

Het concept van devices met variabel wattage houdt in dat het voltage automatisch aangepast wordt om nét dat vermogen op de e-liquid los te laten dat jij wil, zonder dat je moet rekening houden met de weerstand van je toevoersysteem (carto/atomizer/clearomizer).

Een toestel met variabel wattage leest de weerstand van je toevoersysteem en zal het voltage zelf aanpassen om het gewenste vermogen te bereiken.

Dus stel dat jij je liquid graag dampt aan 8.4w, dan stel je je batterij in op variabel wattage, je zet het wattage op 8.4, je batterij zal de weerstand “uitlezen”. Stel dat ze detecteert dat deze 2.2 Ohm is, dan zal ze 4.3v op je e-liquid loslaten.

Het hoeft weinig betoog dat dit een goede zaak is. Niet alleen word je verlost van een hoop rekenwerk, je wordt ook nog eens gespaard van onaangename verrassingen. Ten eerste gebeurt het frequent dat dampers zich vergissen en ten tweede is – zoals reeds eerder aangehaald – niet iedere 2.2Ω atomizer een 2.2Ω atomizer. Sowieso is er een kleine afwijking. Daar komt nog bij dat – zeker bij goedkopere modellen – er evengoed een 1.8Ω atomizer met 2.2 label in je doosje kan zitten.

Hopelijk ben je nog mee. We hebben zowat alle facetten van de batterijen besproken. Hoog tijd om een toevoersysteem aan je favoriete batterij te gaan koppelen!

Top 5 Mod > 20 Watt

2 reacties

  1. Dank voor deze uitstekende uitleg. Het is mij helemaal duidelijk. Op 1 klein dingetje na; waarom zou ik kiezen voor een bepaald wattage? Oftewel, hoe weet ik of in dit voorbeeld ik een wattage van 8,4 hebben wil? Of nog anders, hoe bepaal je je wattage bij je persoonlijke dampbehoefte? Is dit, net als bij voltage, trial and error?

    • De coils in je toestel hebben een bepaald bereik (bv tussen 30 en 50 watt). Fabrikanten zetten die info op hun coils. Binnen dat bereik is de verdamping optimaal. Binnen dat bereik is het aan jou om te kiezen wat voor jou het aangenaamst is. Onder dat bereik zal er weinig of geen dampproductie zijn. Erboven riskeer je de coils te verbranden. Zoek de sweet spot waarbij de liquid die jij op dat ogenblik damp het best tot zijn recht komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Google+