Home / Nieuws / Britse TV bekritiseerd voor het uitzenden van e-sigaret reclamespot

Britse TV bekritiseerd voor het uitzenden van e-sigaret reclamespot

50 jaar nadat TV commercials voor sigaretten verboden werden, is de eerste commercial voor elektronische sigaretten op de Britse TV een feit.

In de spot zie je een stel aantrekkelijke twintigers door de donkere straten van een stad lopen om op het einde van hun run een figuurlijke sprong te maken in de toekomst op een heuse dampwolk.

Ondersteund door de tagline “Pure satisfaction for smokers. Experience the breakthrough.” moet deze spot helpen de Britse rokers de weg te vinden naar de elektronische sigaret.

British American Tobacco plant de TV spot driehonderd keer uit te zenden tijdens de komende maanden.

De elektronische sigaretten markt is een zeer winstgevende markt en momenteel zijn er naar schatting al zo’n miljoen Britten die de overstap gemaakt hebben. Vandaag zijn er op Brits territorium geen beperkingen wat de verkoop betreft, maar toch weekt de commercial de nodige kritieken los.

Advertenties voor e-sigaretten waren al controversieel in het Verenigd Koninkrijk omdat fabrikanten en wetgever moeilijkheden hebben om vast te leggen wat aanvaardbaar is voor het Britse publiek. De eerste drie advertenties in de categorie e-sigaretten werden in September van vorig jaar verboden. Een vierde – voor het Amerikaanse merk V2 Cigs – werd vorige week verboden omdat de indruk zou opgewekt worden dat het gaat om een toestel dat helpt om te stoppen met roken.

Sommige medische autoriteiten vrezen dat er een verkeerd signaal wordt uitgestuurd en dat dit soort advertenties riskeren een hele generatie jongeren verslaafd te maken aan nicotine.

Volgens hen wordt in deze advertenties het gebruik van nicotine voorgesteld als iets aantrekkelijks. Gebruikers worden gezien als mensen die succesvol zijn, associaties die we vroeger ook bij gewone sigaretten tegenkwamen.

De reacties kunnen niet overal op begrip rekenen. Vooral ex-rokers die met behulp van de elektronische sigaret gestopt zijn met roken, zijn het niet eens met deze kritieken.

“Reclame voor andere nicotinevervangers zoals kauwgom en patches kunnen wel”, luidt het daar, “terwijl die niet eens zo efficiënt zijn als e-sigaretten”.

Dat daar een kern van waarheid inzit, zal niemand kunnen ontkennen. Men zal dus met heel sterke argumenten moeten afkomen om gelijk welke vorm van advertentie te verbieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Google+