Ondertussen weet je welke batterijen er zijn, en is de angst een geavanceerd toestel aan te kopen langzamerhand aan het wegdruipen.
Hoog tijd om op zoek te gaan naar een degelijk toevoersysteem om op je batterij te schroeven.
Atomizers, clearomizer, cartomizers, …termen waar in het dampwereldje heftig mee wordt rondgeslingerd maar niet altijd even duidelijk zijn voor nieuwkomers in het wereldje. In deze handleiding zullen we de verschillen, voordelen en nadelen van elk type toelichten.
Rebuildable atomizers, het type toevoersysteem dat de expert damper zelf van coils en wicks voorziet, behandelen we elders op de website.
Moest je het nog niet weten. Ook in een clearomizers en een cartomizer zit een atomizer. Maar naast die basisfunctie geeft het nog wat extra mogelijkheden….
In principe doen alle toevoersystemen hetzelfde. Het verschil zit hem gewoon in de manier waarop e-liquid naar de coil/spiraal getransporteerd wordt om daar te kunnen verdampen. Het essentiële verschil tussen de 3 hoger vernoemde types heeft dus te maken de manier waarop de e-liquid de atomizer (verstuiver) bereikt:
- ATOMIZER : De gebruiker druppelt de e-liquid rechtstreeks op de atomizer (direct dripping)
- CARTOMIZER : De e-liquid zit in een polyfill vulstof en levert deze af aan de ingebouwde atomizer
- CLEAROMIZER : De e-liquid zit vrij in een tankje, lontjes leveren de e-liquid af aan de ingebouwde atomizer
- SUB-OHM TANK: Dezelfde setup als een clearomizer maar ontworpen voor coils met weerstanden kleiner dan 1 ohm met als doel grotere dampwolken te produceren
Voor de experts onder ons zijn er ook nog 2 geavanceerdere systemen verkrijgbaar:
- REBUILDABLE Dripping Atomizer: Vergelijkbaar met atomizer maar gebruiker kan zelf de atomizer tunen, van nieuw lont en een nieuwe coil voorzien
- REBUILDABLE Tank Atomizer: Vergelijkbaar met clearomizer maar gebruiker kan zelf de atomizer tunen, van nieuw lont en een nieuwe coil voorzien
Over het algemeen bestaat een atomizer uit een lontje en een verwarmingselement. Het lont absorbeert/zuigt de e-liquid aan, en een spoel (een kort stukje weerstandsdraad, heating coil) die rond het lont is gesponnen en geconnecteerd is met de + en – pool van de batterij verhit de e-liquid waardoor deze gaat verdampen. Een gemaasd metalen brugje boven het lont/spoeltje helpt de hoeveelheid liquid te reguleren die het lont en vervolgens de spoel bereikt. Zit er geen of onvoldoende e-liquid meer aan het lont en activeer je de spoel door aan je e-sigaret te trekken, krijg je meteen een verbrande smaak.