Home / Nieuws / Misleidende reclame van Lyko Smoke
Elektronische Sigaret Lyko Smoke

Misleidende reclame van Lyko Smoke

Lyko Smoke adverteert met goedkope producten, maar achteraf krijgt u de factuur van deze elektronische sigaretten leverancier.

Bijna iedereen die we kennen heeft ‘m in de mailbox gekregen: een verleidelijke email waarin Lyko Smoke rokers probeert te overtuigen een gezondere gewoonte aan te nemen en over te stappen op elektronsiche sigaretten.

We kregen over dit aanbod reeds enkele klachten binnen, en die worden bevestigd op consumentenbond.nl:

In korte tijd zijn er bij de Consumentenbond meer dan 100 klachten over Lyko Smoke binnengekomen. Het bedrijf, dat gevestigd is in Letland, biedt op Nederlandstalige websites een startpakket elektronische sigaretten aan voor €19. Maar als consumenten dit pakket bestellen, krijgen ze daarnaast ook een maandpakket en een factuur van €63 van een incassobureau. De Consumentenbond raadt gedupeerden aan deze factuur niet te betalen.

Wat Lyko Smoke doet, mag niet volgens de wet. Consumenten zijn alleen wettelijk verplicht te betalen voor datgene waarmee is ingestemd bij het aangaan van de overeenkomst. Lyko Smoke vermeldt in de apart aan te klikken algemene voorwaarden dat er bij een startpakket een bijkomend maandpakket zit en dat €58 kost. Maar dit is onvoldoende, bedrijven mogen dergelijke informatie niet slechts in de kleine lettertjes verstoppen. [consumentenbond.nl]

Op consumentenbond.nl kunnen gedupeerden informatie inwinnen over wat ze eventueel kunnen ondernemen. Wij wensen jullie alvast veel succes en vinden het jammer dat jullie ons advies niet gevolgd hebben. Een gewaarschuwd roker is er twee waard, zeker?

18 reacties

  1. Met een beetje onderzoek ben ik achter gekomen dat het bedrijf Alektum Incasso vertegenwoordigt ook een andere bedrijf “Rebel e-sigaret”. Er zijn dan weer precies de zelfde klachten over Rebel en hun manier van (internet) zaken doen (zie link http://www.klacht.nl/alektum-incasso/). Zo Elektum weet precies wat ze doen. Nog gekker, op de Rebel site staat dat hun klantenservice is te bereiken via email door:
    “Een email sturen naar rebelcustomerservices@alektum.nl is de snelste manier. ”
    Het wordt tijd dat Elektum ook voor de rechter wordt gehaald voor het mee werken aan illegaal praktijken

  2. ik heb vanuw pakket ont vangen welke ik niet besteld had kanik dezeterug stuuren deze betaalik anders niet by voor baat dank

  3. bianca vandendriessche

    hallo,ik heb ook het beruchte pakketje in huis,de mail verstuurd die ecc nederland voorstelde,en dan nog een eigen mail,nu heb ik antwoord gekregen het pakketje terug te sturen naar letland.
    En daarmee wordt alles geannuleerd, ik vraag me wel af of het zal lukken om gratis terug te sturen,grtjes

  4. Als ik het pakket aangeboden krijg, kan ik het ook gewoon weigeren en laten terugsturen? Normall kun je dat bij iedere bestelling of persoonlijk pakket. En daarna alle aanmaningen enzomeer negeren?

  5. vandaag ook het zogezegd starterspakket ontvangen ,te betalen 76 euro
    stuur het pakket onmiddelijk terug richting duitsland ,dit is pure afzetterij niet gevraagd dus ik betaal deze ook niet

  6. HEB VORIGE VRIJDAG EEN REKENING GEHAD MET DE SOM VAN 76 EURO!!! van het bedrijf van lyko smoke,heb het pakket NIET! ontvangen,en ik betaal NIET voor iets dat ik NIET ontvangen heb!!!! nu ben ik al een hele tijd bezig om contact te krijgen van de klanten dienst aangezien dat deze som NIET klopt maar ook om door te geven dat ik

  7. bianca vandendriessche

    @ corine,het heeft geen zin om het pakket naar duitsland terug te sturen,het moet naar letland,en dan ben je nog niet zeker dat ze het aanvaarden,op ecc nederland staat er een stappenplan,het lijkt me best dit te volgen,tevens is het aan te raden klacht neer te leggen bij de ecc,er zijn heel veel slachtoffers,ik maakte me er ook zorgen over,maar nu ligt het hier maar te wachten tot er een oplossing komt

  8. Tot tweemaal toe heb ik reeds een mail gestuurd naar be@Lykosmoke.eu, nog steeds heb ik geen antwoord gekregen. Ik heb nu wel een herinnering van mijn factuur gekregen, waar dit mail adres opstaat indien ik verdere vragen heb of inlichtingen wil. Maar men reageert er niet op, hoe kan ik kan mijn vraag aan hun stellen.
    Ik woon in Belgie kan iemand mij zeggen wat ik moet doen.

  9. j ai moi aussi recu un colis non commandé avec une facture de 76 €
    je ne paye pas ce colis je ne le renvoie pas ceci est de la vente forcée

  10. Heb het ook voorgehad .
    Op mijn mail hebben ze geantwoord heb dan uitdrukkelijk gezegd dak niks meer wou en alles terug stuur als ze me gratis retour adres geven . Tot hiertoe nog niks gehad buiten weeral een pakketje met rekening van 39 euro !!!!

    Ik kan het niet weigeren aan postbode want het steekt iedere keer gewoon in mijn brievenbus ! Ook heb in al een aanmaning gehad .

    Ben het echt beu !

  11. Beste, bij mij is het al zover dat ik een brief van de gerechtsdeurwaarder krijg om alsnog te betalen wat ik vooral niet ga doen. Het wordt misschien wel eens tijd dat er iets gedaan wordt aan deze zeer dubiueze handelspraktijken.

    • Ik heb nu ook een brief van een gerechtsdeurwaarder gekregen, en direct de consumenten bond gebeld, en die adviseren om toch contact op te nemen met met hem. Ik heb dat gedaan via email, Maar ik heb wel mijn pakket terug gestuurd naar Lyko Smoke Letland, met de vermelding alles stop te zetten. Dit kost 11 Euro.
      Nooit maar dan ook nooit nog een bestelling uit een oostblok land. Deze handelaren balanceren op wettelijke regels, die hier in Nederland niet van toepassing zijn, denk aan je 2 a 4 weken aankoop bedenktijd die je in ons land hebt.
      Verder is het gewoon van hun, om op een listige manier mensen te misleiden, en veel geld afhandig te maken.
      Als e.e.a. niet naar tevredenheid afgehandeld wordt, schakel ik mijn rechtsbijstand verzekering in.

  12. Ontvang altijd maar pakketjes van lyko smoke. Heb nooit iets besteld . Facturen weiger ik te betalen.Ze dreigen nu al met een incasso bureau.
    Heb al is antwoord gekregen dat ze mijn order gingen “deleten”.
    Ik dacht dat het daarmee opgelost zou zijn maar nee hoor, blijf facturen krijgen.
    Is er nu niemand die stappen kan ondernemen tegen deze oplichterij?

  13. Lyko Smoke

    Ook ik heb een brief gekregen van de deurwaarder. Naar ik vernam is er een gerechtelijk onderzoek lopen. Ik hoop dus echt dat deze firma een serieuze boete krijgt.

    Groetjes uit België

  14. Ik heb niks besteld maar krijg een pakje met allerlei stickers er op. Maar ik heb retour afzender gedaan.
    Maar nu krijg ik een brief van incasso. Maar ik heb niks besteld wel een nota. En emails gestuurd . Dat kan niet krijg ik dit te zien niet verstuurd. Wat moet ik doen wie kan mij een antwoord geven. Kunnen wij hun niet aanklagen wegens oplichting van valse nota,s.
    Gerda

  15. Ik heb het ook voorgehad maar heb gebeld en gemaild van dat het de afspraak zo niet was en ze hebben gewoon de verzendkosten gerekend, dus fout is terug goed gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Google+