Het – overigens niet onaardig uitziende – N-VA-Kamerlid Renate Hufkens, wil de elektronische sigaret nog meer aan banden leggen. Haar collega en partijgenoot, Johan Van Overtveldt – de Minister die ervoor moet zorgen dat de staatskas voldoende gespijsd wordt – is reeds bezig met plannen om accijnzen te heffen op de e-sigaret.
Renate wil de reclame (die reeds verboden is) aan banden leggen en wil smaakjes in nicotine houdende vloeistof verbieden. Haar opzet is om hiermee jongeren van de e-sigaret te houden.
Maar eerst en vooral wil Renate dat er een accijns komt op de vloeistof die in e-sigaretten wordt gebruikt. Ze beweert immers dat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat de prijsstijging door accijnzen op tabak een effect had op het aantal rokers.
Een eerste conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat rijke jongeren in theorie geen last zullen hebben van deze maatregel. Enkel arme jongeren worden door deze maatregel getroffen. Jongeren die in de toekomst vloeistoffen dampen zonder nicotine (want dat lijkt me de enige substantie die je kan taxeren) zullen gezien worden als ‘loosers’.
Mijn eigen wetenschappelijk onderzoek toont bovendien aan dat een prijsstijging van bepaalde vloeistoffen ervoor zorgt dat dampers vooral overschakelen op goedkopere vloeistoffen. In dat opzicht lijkt het er sterk op dat gebruikers die het zich niet meer kunnen veroorloven, op zoek zullen gaan naar goedkopere vloeistoffen uit het illegale circuit. Je moet haast een uil zijn om niet te beseffen dat er massa’s “thuisgemaakte liquids” in het circuit circuleren. Liquids waarop totaal geen accijnzen, BTW of venootschapsbelastingen gehoffen worden, liquids waarop totaal geen controle is qua samenstelling of smaken. Liquids waarmee een aanzienlijk aantal handige Harry’s serieus veel geld scheppen. Ik kan me best inbeelden dat de politiek hier niet naar kraait, want dit oplossen is veel te moeilijk.
Dit brengt me bij mijn volgend punt. N-VA wil ook de reclame aan banden leggen. Een particulier kan bij wijze van spreken 500 liter e-liquid maken, die zonder scrupules online aanbieden en daarmee zijn zwarte kas serieus spekken, maar tegelijkertijd is het voor een winkel verboden om zijn productgamma simpelweg op zijn eigen website te tonen.
Online verkoop mag niet (daar kunnen we nog een greintje begrip voor opbrengen), maar erger, in België, mogen winkels geen online productcatalogus tonen met foto’s van elektronische sigaretten of alles wat daaraan gelinkt is.
Hier zijn toch geen woorden voor? De enige die ik ervoor vind zijn ‘Dat is toch zo belachelijk als het groot is’. Een klant die op zoek is naar een product kan geen foto raadplegen op de website van de winkel waar hij het product wenst te kopen. Hij moet een tweede scherm openen in zijn browser, dezelfde zoekterm in google intypen om dan een lijst te krijgen van 1000den plaatjes van het product wat hij zoekt.
Dat reclame in de vorm van ‘rook nu elektronisch en wordt een topsporter’ verboden is, dat lijkt me normaal. De hoogdagen van Eddy Merckx – die de R6 sigaretten aanprees omdat het zijn prestaties verbeterde en omdat ze zo lekker zijn – liggen achter ons, en daaruit hebben we gelukkig wat geleerd. Maar de huidige regelgeving kan niet anders bestempeld worden als ‘typisch Belgisch’ en ondoordacht.
En waar ligt de lijn trouwens beste politici? Mogen er wel nog afbeeldingen getoond van de borsten van Josje waartussen inventief een of andere Mod wordt aangeprezen?
Verder pleit Hufkens voor een verbod op smaakjes voor nicotine houdende vloeistoffen. Goed geprobeerd zou ik zeggen. Als je niet weet dat je aan je smaakloze nicotine houdende vloeistoffen gewoon een paar aroma’s kan toevoegen die je bij pakweg een cremerie of banketbakker kan krijgen, dan weet je volgens mij niet veel af van het hele wereldje en neem je maar beter geen beslissingen in deze materie. Wat is er bovendien mis met iemand die liever de smaak van een snoepje inhaleert dan consumeert?
Het bewijst nogmaals dat dit wederom geen beslissingen zijn door de mensen voor de mensen.
In ieder geval… Quit smoking and start vaping or die young!