Home / Stoppen Met Roken / Stoppen met roken en de e-sigaret: wat en hoe?
De e-sigaret en stoppen met roken

Stoppen met roken en de e-sigaret: wat en hoe?

De meeste elektronische rokers maken zich over dit aspect helemaal geen zorgen. Niet of nauwelijks nog traditionele sigaretten roken wordt als een goed resultaat beschouwd. Sommige e-rokers willen stoppen, sommigen niet. Sommigen roken op den duur enkel nog elektronisch, sommigen stoppen volledig.

In hetgeen volgt gaan we geen harde uitspraken neerpennen, want vooralsnog ontbreekt er degelijk klinisch onderzoek naar de rol die e-sigaretten kunnen spelen in het stoppen met roken.

Dat je met behulp van elektronische sigaretten niet kan stoppen met roken is niet waar, want ik heb het zelf gedaan!

Als je met stoppen met roken bedoelt: ‘Geen kankerverwekkende tabakssigaretten meer roken’ en dat lukt je niet met elektronische sigaretten dan zal het je nooit lukken.

Hierboven enkele frappante citaten uit e-mails we kregen van bezoekers van onze website. Eén van de uitspraken doet ons even halthouden bij de definitie van stoppen met roken. Wat is stoppen met roken?

Het is maar hoe je het bekijkt. Velen zullen zeggen dat je niet gestopt bent met roken wanneer je elektronisch rookt. Ze zien de e-sigaret een alternatieve voorziener van nicotine en dus als roken.
Om exact aan te geven wat je bedoelt zou je moeten zeggen stoppen met sigaretten of stoppen met tabak of nog … stoppen met nicotine.

Binnen de groep van elektronische rokers kunnen we 3 groepen onderscheiden.

De eerste groep zijn rokers die hun elektronisch device als een alternatief zien voor situaties waar het roken van analoge (gewone) sigaretten moeilijk of ongewenst is.
Dat kan bijvoorbeeld in de wagen zijn (geen last meer van peuken, brandende assen), in huis, in het bijzijn van de kinderen (geen geurhinder en schadelijke dampen).
Deze rokers hebben niet echt de behoefte om van gewone sigaretten verlost te geraken en wisselen tussen de 2 opties.

Een tweede groep (de grootste) ziet het elektronisch device als de ultieme oplossing om eindelijk van het roken af te geraken. Ze schakelen al dan niet geleidelijk over op elektronische sigaretten. De slaagkansen om hierin te slagen zijn groot. Doch ze hangen van drie factoren af. Enerzijds moet er een minimum aan motivatie en volharding zijn. Anderzijds speelt de kwaliteit van de elektronische sigaret (de smaak, de hoeveelheid geproduceerde rook, de Throat hit,…) een cruciale rol. Daarom is de keuze van het materiaal ook zo belangrijk. Deze e-rokers vinden 100% tevredenheid in hetgeen ze gerealiseerd hebben. Ze roken elektronisch en daar voelen ze zich goed bij.

De derde factor – die trouwens ook geldt voor de hieronder vernoemde 3e groep – heeft alles te maken met de graad van verslaving. Voor sommigen is het gemakkelijk om te stoppen wanneer ze een vervangmiddel hebben. Voor anderen die écht verslaafd zijn kan het heel moeilijk zijn om de verslaving te doorbreken. Ook al hebben ze een nicotine-substituut, toch blijft er een drang naar tabakssigaretten. Hoe kan dat? Eerst en vooral zijn er naast nicotine nog andere chemische stoffen in tabak die verslavend kunnen zijn. Daarnaast is er het fysische proces van roken dat verslavend kan zijn. De hand-mond-handeling … , het vasthouden van … , het kopen van …

Vooral voor de derde groep is het belangrijk aan dit laatste proces weerstand te bieden. Zij gaan nog verder. Elektronisch roken is een tussenstap. Via een stappenplan bouwen ze hun nicotine verslaving af. Ze beginnen met cartridges die een hoge dosering nicotine bevatten en schakelen geleidelijk over op nicotinevrije cartridges. In deze fase kan er gefocust worden op het afbouwen van de rokershandelingen. Op die manier zeggen ze niet alleen de analoge maar ook de elektronische sigaret vaarwel. Een sterke motivatie om te stoppen is hier – net zoals bij alle andere methodes om van de rookgewoonte verlost te geraken – doorslaggevend.

Als je tot deze groep behoort, menen wij dat elektronische sigaretten een enorme hulp kunnen zijn, maar adviseren wij toch de huisarts te contacteren. Hij kan je het beste begeleiden in dit proces.

Of je nu naar 3 sigaretten per dag wil en voor het overige wil overschakelen op je elektronische hulpje, volledig elektronisch wil gaan of helemaal wil stoppen, onderstaande tips zullen in de beginfase zeker van pas komen:

  • Zet je de overstap naar een elektronisch device, kies dan voor een gebruiksvriendelijke oplossing.
  • Probeer minstens 5 dagen enkel en alleen elektronisch te roken. Hoe je het ook draait of keert, elektronisch roken is niet 100% hetzelfde. De smaak verschilt, het gewicht (zelfs van de lichtste e-sigaretten) is een stukje zwaarder, je voelt je wat onwennig met dat elektronisch ding in je handen… Kortom geef jezelf de tijd om even te wennen aan je nieuwe rookgewoonte.
  • Zeg je na die 5 dagen nog steeds “dit is het écht niet”, dan zijn er diverse te bewandelen pistes.
    1. Rook een gewone sigaret. Laat ons weten hoe die smaakt. Als die écht “LEKKER” is (wat we betwijfelen), dan is elektronisch roken misschien helemaal niets voor jou. Rook gewoon verder. Peace!
    2. Misschien heb je niet het materiaal dat het beste bij jou past. Dan kan je verschillende dingen proberen. Probeer andere flavors/smaken. Is er een drang naar gewone sigaretten omdat je niet hetzelfde gevoel (kriebel) in de keel hebt, kies dan voor vullingen met een hoger nicotinegehalte. Indien dit niet het verhoopte resultaat geeft kan je nog een stapje verder gaan eventueel overschakelen op een grotere batterij in combinatie met een Low Resistance atomizer. Lagere weerstand = meer verhitting = meer damp.
  • Rook in de beginfase zoveel elektronisch als je wil. Dat kan veel zijn en veel van je batterijen eisen, zorg dus dat je altijd ééntje bij de hand hebt die geladen is. Een beginnend e-roker heeft de neiging quasi de ganse dag aan zijn sigaret te ‘hangen’. Dit komt omdat doseren moeilijker wordt. Bovendien wordt er via een e-sigaret minder nicotine opgenomen en doe je er langer over voor je ‘verzadigd’ bent. No worries, na een tijdje heb je dit allemaal onder controle.
  • Last but not least. Maak je geen zorgen als je af en toe nog eens grijpt naar een gewone sigaret.

Wil je volledig nicotinevrij worden dan kan een stappenplan je hierbij helpen. De meeste leveranciers bieden liquids aan met verschillende nicotine gehaltes. Over het algemeen gaat dit van extra sterk (24mg/ml of 2.4%) tot zero nicotine (0mg/ml of 0%). Een schema dat in de praktijk succesvol blijkt:

  • Rook 4 weken een hoge dosering met 1.2% nicotine. (Indien je een geavanceerd toestel koopt kan dit te hoog zijn, begin dan met 0.6%)
  • Rook 8 weken een medium dosering van 0.6% nicotine.
  • Rook 4 weken een lage dosering van 0.3% nicotine.
  • Rook 4 weken nicotinevrij.

Tijdens de laatste 4 weken begin je te focussen op het fysische aspect – de handeling van het roken – want ook die moet van de baan. “Roken is een aangeleerd gedrag, dus kan het ook afgeleerd worden.” Dat moet de mindset zijn. Zorg dat je altijd een pen of pointer bij de hand hebt. Soms kan advies toch eenvoudig zijn.
Toch is het afleren van deze handelingen niet altijd gemakkelijk. Een aantal rokers heeft er totaal geen problemen mee, bij anderen is dit telkens weer de bottleneck.

Nu je zover geraakt bent, mag er echter geen excuus meer zijn om nog te roken. Lukt het niet alleen, dan kunnen we ten zeerste aanbevelen contact op te nemen met een gedragstherapeut. Hij of zij kan je begeleiden om dit laatste aspect van de verslaving te overwinnen.

Google+