Home / Expert E-sigaret / Unregulated Mods (Mechanical Mods) in detail
Unregulated Mod

Unregulated Mods (Mechanical Mods) in detail

Mechanische mods hadden geen betere naam kunnen meekrijgen. Mechanisch of werktuigelijk betekent letterlijk “als een werktuig: iets werktuiglijk doen zonder nadenken”. En dat is precies wat er bij mechanical mods gebeurt.

In een mechanische mod is er geen circuit of zitten geen elektronische componenten. Eigenlijk is het gewoon een metalen tube met een knopje. Het enige wat een mechanical mod  doet is de batterij in contact brengen met de atomizer op het ogenblik dat je op het knopje drukt.

Het voordeel hiervan is dat je voor 100% zelf de controle neemt. Je bepaalt zelf hoe je systeem presteert zonder dat er elektronica aan te pas komt die hieraan beperkingen oplegt. Kortom, als je gigantische rookpluimen en fenomenale smaak nastreeft, dan kan dat met een mechanical mod.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld VV batterijen hebben mechanische mods geen afstelknop om het voltage te regelen. Het output voltage van de batterij is één op één het voltage dat er afgevuurd wordt op de atomizer. Het gevolg hiervan is dat (zoals dit bij elke batterij het geval is) de power output afneemt naarmate de batterij leegloopt. Je dampervaring zal dus niet van begin tot einde hetzelfde zijn gezien de kwaliteit van de damp vermindert naar het einde toe.

Al moeten we dit met een korrel zout nemen. De experten en “wolkenjagers” die de mechanical mod omarmt hebben, maken niet langer gebruik van de traditionele clearomizers maar rebuildable atomizers (RBA) met coils die een enorm lage weerstand hebben. Deze coils hebben een weerstand van minder dan 1 ohm. In de literatuur kreeg dit de naam “Sub-ohm vaping” mee. Als je een coil van pakweg 0.3 ohm op je mechanical aansluit, zullen de prestaties zelfs bij een quasi lege batterij nog altijd groots zijn.

Ook dit is weer één van de kenmerken van een mechanical mod. Een niet-mechanische mod heeft een chip die de weerstand van de coils uitleest. Wanneer de weerstand van de coil te laag is, zal een veiligheidsmechanisme in werking treden om de batterij te beschermen. Hierdoor wordt het onmogelijk te vuren. Bij een mechanische mod vallen die beperkingen volledig weg. Ongeacht het voltage van de batterij of de weerstand van de coil, druk je op de vuurknop dan wordt het systeem geactiveerd.

Nemen we de wet van Ohm er even bij, dan is de cirkel rond. Watt = Voltage x Voltage / Ohm.
Daar bij mechanische mods er geen beperkingen aan de weerstand worden opgelegd en je dus in theorie zo klein kan gaan als je wil (je moet er enkel rekening mee houden dat je de batterij niet te snel leegzuigt), kan je het vermogen haast onbeperkt boosten. (We weten immers allemaal wat er gebeurt met het resultaat wanneer je deelt door iets dat kleiner is als één).

Minder weerstand zorgt voor meer stroomsterkte. Bekijk stroomsterkte als de hoeveelheid stroom die de batterij verlaat. Gebruik je kleinere weerstanden dan moet je er wel rekening mee houden dat je batterij voldoende stroom kan leveren – anders gezegd, je mag niet teveel stroom uit je batterij trekken, nog anders gezegd, je mag ze niet te snel ontladen.

Kortom, mechanische mods hebben het potentieel een hoog vermogen (wattage) te genereren en dat zorgt nu eenmaal voor grotere dampwolken. Illustreren we dit met een voorbeeld, waarbij we een typische VV configuratie (3.7 x 3.7 / 1.8 = 7.6 Watt) vergelijken met een mechanical mod configuratie (3.7 x 3.7 / 0.15 = 91.2 Watt), dan wordt meteen alles duidelijk.

Na dit alles gelezen te hebben zou het niet dom zijn op te merken dat sub-ohm dampen zich vrijwel volledig afspeelt in de “rode zone”. We herinneren je de charts met verschillende voltage / weerstand combinaties waarbij wordt aangegeven dat je op zoek moet naar je “sweet spot” ergens tussen 4 watt (omdat daaronder geen dampproductie is) en 8 watt (omdat daarboven de coils kunnen verbranden).

Bij mechanische mods en sub-ohm dampen, lopen de vermogens al snel op tot 20, 30, 50 of zelfs 100 watt. De charts waarnaar we refereren zijn van toepassing op klassieke cartomizers en clearomizers. Voor rebuildable atomizers (RBA) zijn deze tabellen niet van toepassing en gelden andere regels. Het dikkere lont, de betere airflow en het snellere, efficiëntere lontsysteem laten veel hogere vermogens toe. De manier waarop e-liquid wordt toegevoerd is bovendien efficiënter en voorkomt dat e-liquid een verbrande smaak krijgt.

Mechanische mods zijn meestal buisvormig (Tube Style) omdat dit de gemakkelijkste manier is om een rechtstreekse connectie te bewerkstelligen tussen het contactpunt van de batterij en dat van de atomizer.

DANGER, DANGER, HIGH VOLTAGE, WHEN WE TOUCH, WHEN WE VAPE.

Als we het stuk hierboven nog eens herlezen, lijkt het wel alsof we zware promotors zijn van de mechanical mod. FOUT. Er zijn een aantal belangrijke kanttekeningen die we moeten maken. Die hebben vooral met veiligheid te maken.

De afwezigheid van elektronica of een chip die het verkeer tussen de batterij en de atomizer regelt, houdt natuurlijk ook in dat alles wat onder de noemer “beveiliging” valt volledig verdwijnt. Geen bescherming tegen kortsluiting, geen bescherming tegen onderspanning. We willen niet de technische kant uitgaan, maar kortsluiting en onderspanning (te ver ontladen) maken de batterij onstabiel en dat kan er op termijn voor zorgen dat ze oververhit kan geraken en vuur kan vatten.

Zullen we het anders stellen? Bij falen van uw mechanical mod configuratie zit je serieus in de shit.

Ook het verkeerd gebruik van batterijen kan bij mechanical mods extreem gevaarlijk zijn. De batterij kan thermisch op hol slaan (Thermal Runaway) en dat kan tot enorme hitte leiden of erger nog, explosie.

Een belangrijke oorzaak van Thermal Runaway is het te snel ontladen van de batterij. Elke batterij heeft een maximale “discharge rate”, een maximaal tempo waaraan de batterij kan ontladen worden. Als je hier geen rekening mee houdt, kunnen de gevolgen niet te overzien zijn.

Hoe je dit kan voorkomen zullen we later met behulp van enkele formules en de wet van Ohm in detail belichten. Het komt erop neer dat je batterij een bepaalde capaciteit aan stroom bevat. Het voltage van de batterij (de kracht waarmee de stroom naar buiten wordt geduwd) en de weerstand van de coil (de weerstand die door de coil wordt geboden om deze stroom door te laten) bepalen de snelheid waarmee stroom de batterij verlaat. Als de weerstand van de coil te laag is, kan het zijn dat je meer stroom onttrekt aan de batterij dan ze aankan. Boem.

Je weet nu wat een mechanical mod is, waarom een bepaalde (zeer kleine) groep gebruikers er zo door aangetrokken wordt en wat de de potentiële gevaren zijn.

Mechanische mods zal je hoogstwaarschijnlijk niet in de rekken zien staan als een complete kit.
Als je de mechanische toer wilt opgaan, zal je naast de tube nog een aantal andere investeringen moeten doen.

De populairste batterij die in mechanische mods wordt gebruikt, is van het type 18650. Heb je de juiste batterij gevonden dan kan je de zoektocht inzetten naar een goede rebuildable atomizer (RBA). Er zijn 2 soorten rebuildable atomizers: RDA (rebuilable dripping atomizer) en RTA (rebuildable tank atomizer). Hier zullen we in een ander artikel dieper op ingaan.

Verder zal je een ohm meter, een lader met display om het voltage af te lezen, wat weerstandsdraad, een zakje katoenen velletjes/watten, een kniptang en een pincetje moeten aanschaffen.

Heb je al het materiaal dan is het een kwestie van je te verdiepen in atomizer rebuilding. Dat houdt in dat je gaat moeten leren zelf coils te bouwen en je materiaal moet leren reviseren/wijzigen om ervoor te zorgen dat je mechanische mod maximaal kan blijven presteren.

Is een mechanical mod iets voor mij?

Eerst en vooral, dit soort producten heeft niets meer te maken met pogingen om te stoppen met roken of wil geen alternatief zijn voor gewone sigaretten. Mechanical mods zijn weggelegd voor een heel kleine selectie gebruikers die er een sport van maken zo groot mogelijke dampwolken uit te blazen en zo hoog mogelijke wattages te bereiken om het ego te strelen. De combinatie mechanical mod vs. sub-ohm coils is absoluut niet geschikt voor beginners. Om de veiligheid te kunnen garanderen is een basiskennis elektronica en een diepgaande kennis inzake veilig gebruik van batterijen een must.

Ben je op zoek naar de grootst mogelijke dampwolken en ultieme vrijheid (maar ook verantwoordelijkheid) dan kan een unregulated (mechanical) mod een optie zijn. Laat je alvast niet gek maken door de online filmpjes die je proberen doen geloven dat er niets kan tippen aan een mechanical mod. Niets is minder waar.

Het alternatief dat gelijkaardige prestaties levert, is wellicht iets duurder maar een stuk eenvoudiger en vooral veel veiliger. Dit brengt ons naadloos bij de tegenhanger van de mechanical of unregulated mod: de Advanced Personal Vaporizor. Als je voldoende budget hebt, dan is een APV (regulated mod) met met een extreem hoog voltage en wattage bereik meer dan waarschijnlijk de beste keuze.

Ben je erop uit die wattages de hoogte in te jagen, vergeet dan zeker niet te onderzoeken hoeveel je coils kunnen verdragen. Je wil niet dat er kankerverwekkende stoffen vrijkomen, toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Google+