Home / Reviews / E-sigaret Reviews / APV/MOD / Vapour 2 Pro Series 7 Vaporizer Review
Vapour 2 Pro Series 7 Review

Vapour 2 Pro Series 7 Vaporizer Review

Hier is ie dan… onze review van de Vapour 2 Pro Series 7. Om met de deur in huis te vallen: we zijn blij. Niet omdat we ons met dit nieuwe speelgoed stoned gedampt hebben, maar wel omdat deze Series 7 het zoveel beter doet dan zijn voorganger. Eindelijk een vaporizer die zowel liquids als dry herbs (en wax) verdampt en het nog goed doet ook! De 3-­in­-1 oplossing van de Series 7 is dé feature waarmee het zich van zijn concurrenten onderscheidt. Het toestel verdampt alle klassieke e­liquids, maar is daarnaast geoptimaliseerd om droge kruiden zoals tabak, cannabis, afrodisiaca, psychedelica en andere varianten te verdampen.

Zijn kleine broer…

Aan de Vapour 2 Series 3 advanced vaporizer hebben we op deze website nooit veel aandacht geschonken. Aanvankelijk waren wij mega enthousiast over de komst van dit toestel, maar nadat onze sample in de brievenbus belandde, werd ons enthousiasme enigszins getemperd. De smaak van de geproduceerde dampen kon ons nu eenmaal niet overtuigen. Bovendien waren we ondertussen heel wat grotere dampwolken gewoon dan hetgeen de Series 3 de lucht inblies.

De nieuwe Vapour 2 Series 7

Gelukkig presteert de nieuwe Series 7 een heel stuk beter. De unieke 3-in-1 oplossing van Vapour 2 is het resultaat van een combinatie van slimme hard- en software. Wat de hardware betreft, uit zich dat vrij duidelijk. De body van de Series 7 connecteert magnetisch met drop-in cartridges die in 3 types beschikbaar zijn: e-liquid cartridges, dry herb cartridges en wax cartridges. Over schroefdraad moet je je bij de Series 7 dus geen zorgen maken, een cartridge wisselen duurt slechts een fractie van een seconde. Slimme software herkent automatisch welk type cartridge je hebt aangekoppeld en past (indien gewenst) automatisch de temperatuur en het voltage aan voor optimale prestaties. Uiteraard is het ook mogelijk om manueel de instellingen aan te passen. Voor elk cartridge type zijn er 3 verschillende settings. In e-liquid en wax mode kan het voltage ingesteld worden, in dry herb mode kan je de temperatuur aanpassen.

Gebruik met e-liquid cartridge

Over het dampen met de e-liquid cartridge waren we behoorlijk onder de indruk. Een trek van de Series 7 is veel minder stug dan die van de Series 3 maar toch strak genoeg voor (de meerderheid van) dampers die de voorkeur geven aan mond-long inhaleren. Ook de dampproductie verschilt spectaculair van zijn kleine broer. De series 7 produceert degelijke dampwolken die zorgen voor een echt aangename throat hit, zelfs bij liquids vanaf 6mg nicotine. De dampwolken zijn niet van hetzelfde kaliber als die van een sub-ohm atomizer , maar meer dan voldoende voor een fijne dampervaring. Een andere grote verbetering die we noteerden in vergelijking met de Series 3 heeft met smaak te maken. De smaak van de damp die de Series 7 produceert kan ons echt bekoren.

De Series 7 is uitgerust met variabel voltage. Je kan het voltage instellen op 3.7V, of 4.7V. Dit geeft je wat controle en laat je toe een voltage te selecteren dat jou het beste bevalt. Bij een hoger voltage produceert de Series 7 meer maar ook warmere damp.

Over het algemeen is het dus aangenaam dampen met de Series 7. Qua prestaties, qua gebruiksgemak (magnetische connecties) maar ook wat autonomie betreft. De series 7 is uitgerust met een 1800mAh batterij. Dit maakt het toestel een stuk breder dan de Series 3, maar zorgt er wel voor dat je een paar dagen kan dampen alvorens je naar het laadstation moet. Met een tankinhoud van 2.5ml heeft de Series 7 een capaciteit die groter is dan pakweg de Nautilus Mini of Protank Mini. Je kan alvast aardig wat dampen vooraleer je liquid moet bijvullen.

We hebben het voor jou nauwkeurig bijgehouden: We vulden onze e-liquid cartridge ondertussen 21 keer en nu merken we dat de kwaliteit van de damp begint af te nemen. Wij hebben ons altijd afgevraagd hoe het komt dat V2 cartridges (ook de blank ex clearomizers van de mini e-sigaretten) zoveel langer op correcte wijze de smaak van de liquid blijven produceren vergeleken met de concurrentie. Weet jij het?

Gebruik met de loose leaf (dry herb) cartridge

Om de loose leaf cartridge te testen trokken we naar de eerste de beste coffeeshop in Amsterdam waar we een paar gram weed insloegen om ons vervolgens naar het Flevopark te reppen voor een relax namiddagje out-of-office.

Een dry herb vaporizer is voorzien van een oven (waarin je de kruiden steekt) die langzaam opgewarmd wordt tot net vóór het punt waar de dry herbs verbranden. Het resultaat daarvan is een damp in zijn puurste vorm.

Bij het openen van de cartridge viel ons meteen op dat het oventje een pak groter is dan dat van de Series 3. In de oven – die volgens de specificaties van Vapour 2 een inhoud heeft van 1300mm³ – kan je ruw geschat 0.3 tot 0.4 gram kruiden kwijt, ongeveer het 4-voudige van de Series 3. Dit is toch wel een must, een jointje damp je immers niet altijd alleen.

In loose leaf mode kan je de Series 7 op 3 verschillende temperaturen instellen: 200,210 en 225°C. Wij verdampten onze kruiden op 200°C, met een volgepropte oven goed voor exact 28 hits. Een trek van de dry herb cartridge is veel minder stug dan die van de Series 3. Voor wie echt “vollen bak wil sleuren” is de Series 7 niet echt ideaal, daarvoor had de draw nog iets losser mogen zijn. Wat ons betreft een aangename sessie!

De 1800mAh batterij begaf het na 2 uur in de dry herb mode. Toegegeven, een toestel als de PAX (verdampt enkel dry herb, geen e-liquids) houdt het een uurtje langer uit, maar ten opzichte van de Series 3 is het een enorme stap vooruit.

Wij hebben niet enorm veel ervaring met het verdampen van weed in een vaporizer, maar hadden geen nood het toestel op 210 of 225°C in te stellen. Op de hogere temperaturen verschroeiden onze kruiden immers vrij snel. We gaan ervan uit dat niet alle kruiden op dezelfde temperatuur verdampen, waarschijnlijk kunnen de hogere instellingen voor andere producten vooralsnog hun nut bewijzen.

Bewonderenswaardig is de snelheid waarmee de oven opwarmt alvorens je kan beginnen dampen. Wie vertrouwd is met het verdampen van dry herbs weet dat de wachttijden soms hoog kunnen oplopen. De Series 7 is na 30 seconden gebruiksklaar en dat wordt aangegeven via een groene led verlichting onderaan het toestel. De Series 7 maakt zijn concurrenten op dit vlak echt wel belachelijk.

De Series 7 wordt overigens geleverd met een borsteltje om de oven op tijd en stond te reinigen. Gezien we niet meer gesmoord hebben, hebben we dit vooralsnog niet moeten doen, maar we veronderstellen dat het raadzaam is na een paar sessies de oven een kleine reinigingsbeurt te geven. Hoe lang zo’n loose leaf cartridge meegaat moeten we je verschuldigd blijven… na ons uitje naar Amsterdam zijn we weer braafjes “normale” stuff gaan dampen.

Gebruik met de wax cartridge

De wax cartridge wordt niet standaard meegeleverd in de kit en hebben wij niet uitgeprobeerd.

Samengevat

Over het algemeen zijn we best onder de indruk van dit veelzijdige toestel.

Is de Series 7 de beste verdamper van e-liquids? Misschien niet, maar hij doet het wel heel erg goed. Vooral als je houdt van mond-naar-long inhaleren is dit een perfect toestel. De grotere batterij, de grotere cartridge, het gebruiksgemak en het variabel voltage spreken allemaal in het voordeel van de Series 7.

Is de Series 7 de beste verdamper van dry herb? Misschien niet, maar hij levert een zeer degelijke damp en doet het uitstekend voor een draagbaar toestel. Een plus zijn de temperatuurinstellingen die je toelaten de meeste soorten dry herb te verdampen.

Is de Series 7 de beste all-in-one verdamper? Ja. De Series 7 is wat ons betreft de meest veelzijdige verdamper en ongetwijfeld de beste 3-in-1 oplossing op de markt. Als je van plan bent zowel e-liquids , dry herb en eventueel wax te dampen, dan is de Series 7 een echte aanrader.

€ 20,- korting en gratis levering

Met coupon code electronischesigaret15 bespaar je meer dan € 20,- op je Vapour 2 Pro Series 7 en wordt hij ook nog eens gratis in je bus gedropt.

Meer info en details over de Series 7?